Endring

Endring i organisasjoner handler kort sagt om at man utfører eller organiserer virksomheten på en annen måte enn tidligere. Endring vil følge naturlig av hendelser og aktivitet som fører til læring og utvikling i organisasjonen.

Store Norske Leksikon

I CX-byrået SeeYou tror vi at endring er noe ledelsen i en bedrift må forholde seg til. Markedet endrer seg, sammensetningen av kunder endrer seg, medarbeiderne endrer seg, organisasjonen endrer seg og lederne endrer seg. Samtidig vet vi at hvordan hver enkelt av oss forholder seg til endring er meget varierende. Den enkeltes komfortsone varierer i størrelse og derfor kaster vi oss ut i endring på ulike måter og med ulikt engasjement.

Vår endringsmetodikk

Når alle mennesker og alle organisasjoner er forskjellige er det naturlig at det finnes mer enn én måte å drive endring på. Vi tror på skreddersøm og tilpasning. Dette betyr at vi mener det beste er å jobbe sammen med dere for å skape endringen dere ønsker. Derfor jobber vi på flere måter for å bidra:

Innlegg og foredrag: Alle rådgiverne i CX-byrået SeeYou har lang erfaring fra forskjellige bransjer og oppgaver. Sammen med den store innsikten vi løpende får gjennom arbeidet vi gjør for våre kunder, betyr dette at vi sitter på unik innsikt. Vi deler gjerne! Om dine medarbeidere, ledere eller, kanskje kunder, trenger påfyll av aktuell innsikt om CX stiller vi med innsikt, utfordringer og muligheter. Sammen avtaler vi hvor lenge og tema og så leverer vi til dine folk.

Rapportgjennomgang: Underveis i eller etter gjennomføring av observasjonene analyserer vi innsikten og utarbeider rapport til dere. Vi har erfart at det har stor verdi å gjennomgå rapporten, innholdet og innsikten med dere. På den måten sikrer vi både at dere forstår og kan nyttiggjøre dere innsikten og at vi får en felles forståelse av innholdet og veien videre. Samtidig kan vi bidra til at dere får enda mer verdi ut av innsikten og materiellet dere får fra oss.

Workshop: Organisasjoner er forskjellige og har forskjellige ressurser. Derfor har vi utviklet et sett med verktøy som vi benytter i workshops med dere. Lengden, innholdet og metodikken kan variere avhengig av deres behov og ressurser og målsetningen er å sikre enda større utbytte av innsikten for dere. Vi gjennomfører både halvdags- og heldags-workshops og vi tar dere gjerne med på en spennende og utfordrende reise gjennom vår CX-sprint. I CX-sprinten jobber vi sammen med dere i en hel uke, vi dykker ned i andre undersøkelser og har samtaler med involverte medarbeidere og ledere. På slutten av uken har dere designet en ny prosess, nye kommunikasjonsmåter eller annet dere har behov for.

Endringsprosesser: Noen ganger er det behov for at utenforstående fasiliterer utviklingsprosessen. Dette kan skyldes mye forskjellig, f.eks. at dere ikke har interne ressurser eller at dere ønsker å bli utfordret med andre perspektiver. Ingen endringsprosesser er like, noen varer kanskje bare i uker, mens andre går over år. Sammen med dere observerer vi dagens status og definerer morgendagens mål. Da vet vi hvor vi er og hvor vi skal og kan sammen bygge en prosess som gir dere det dere trenger av kunnskap, kompetanse, trening og resultater.

Utvikling

Innsikt og endring er to trinn på veien til utvikling. Vi i CX-byrået SeeYou ønsker å hjelpe dere i prosessen videre og her kan du lese om hva vi tenker om utvikling.